tirsdag 1. april 2014

Topping av sommerblomstrer


Skal jeg toppe, eller skal jeg ikke toppe sommerblomstrene mine,,,er et av spørsmålene som dukker opp når man sår sommerblomstrer selv, eller stauder for den saks skyld. 

Vi har toppet sommerblomstrer for først gang, og det blir definitivt standard hos oss de kommende år. Vi startet med å toppe et lite utvalg som et forsøk. Toppingen gav virkelig resultater, og valget ble lett. Vi toppet alle sommerblomstrene. 

Plantene har blitt tettere, kraftigere og med flere sideskudd blir det rikere blomstring. Da får det heller våge seg om topping utsetter blomstringen noe. Hvor lenge vet jeg ikke, noe som vet? Det kommer vel an på typen blomster vil jeg tro.

Cosmos Bipinnatus Cosmio Purple Red

Cosmosene på bilde over ble sådd og priklet samtidig. Planten til venstre ble toppet i dag og planten til høyre ble toppet for ca 3 uker siden. Litt av en forskjell!



Blodbegerplanten over er toppet 2 ganger men nå skal den få vokse i fred :)


Løvemunnen ble toppet for ca 2 uker siden.

De aller fleste sommerblomstrer kan toppes bortsett fra planter som vokser rett og ikke setter sideskudd. Bruk saks, kniv eller knip av toppen av planten over andre ekte bladpar.

I begynnelsen gjorde det rent vondt og klippe over toppen på en voksende sommerblomst. Etter hvert var det helt greit, og når resultatet ble så bra som det ble endret toppingen seg til å bli nok en hyggelig syssel i drivhuset :)

Jeg har alltid toppet fuchsia for å få fine planter. Avkappet har jeg ofte satt stiklinger av med godt resultat. Har ikke prøvd dette med sommerblomstrer, men det fungerer gjerne på samme måte? Skulle tro det :)

Vi høres!

10 kommentarer:

  1. Dette var veldig interessant! Jeg har aldri toppet sommerblomster før, og det høres nesten "hjerterått ut" å klippe de ned, men jammen meg må jeg nok prøve jeg også. Jeg har løvemunn og cosmos som sikkert kan få den behandlingen. Hvor store bør platene være når toppingen skal skje?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var hjerterått i begynnelsen, men når jeg så hvor flotte plantene ble var det ikke hjerterått lenger :) Ikke bare at plantene satt flere sideskudd, men de ble mye kraftigere også. De bikker ikke over i første vindkast lenger :) Den hjerteråe følelsen endret seg til en følelse av å hjelpe planten godt på vei :) Jeg føler meg ganske fresh selv når jeg kommer fra frisøren :))). Jeg har toppet like over andre ekte bladpar. Har lest andre som topper over 3 ekte bladpar.

      Slett
  2. Jeg har også vondt for å toppe spede spirer, men cosmosen på bildet er et godt eksempel på at en bør gjøre det. Unntaket her er blodbeger, for de vokser godt nok som de gjør og jeg har mange i hver potte ;-)) De får jeg meg ikke til å toppe...
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har toppet mine blodbeger 2 ganger men angrer litt på siste topping. Neste år holder det å toppe 1 gang. En fin dag til deg også :)

      Slett
  3. Jeg gjorde et samme med mine Cosmos i fjor, og de ble utrolig kraftige og flotte. Rått og brutalt, men du verden som det betales seg senere.
    Imponert over innlegget fra drivhuset ditt under her. Virkelig frodig vekst hos deg.

    SvarSlett
  4. Så stor forskjell! Jeg topper nok enkelte, men glemmer det også iblant, kanskje særlig hvis det nærmer seg utplanting. Men med så stor forskjell er det jo ingen tvil, bare man sår tidlig nok. Ha flotte vårdager! :)

    SvarSlett
  5. Kjempeflott blogg med mye inspirasjon:)

    SvarSlett

Tusen takk for besøk og hyggelig kommentar i bloggen vår :) Det settes stor pris på!