tirsdag 18. februar 2014

Spireglede i Clematispottene

I fjor vår tynner vi ut
Clematis 'Love Child' som tilhører Alpina slekten.

Clematis 'Love Child' tilhører gruppe 1 clematis som ikke behøver beskjæring, men

det var behov for en uttynning etter vårens blomstring for å begrense den til sin tilmålte vokseplass :)


Clematis 'Love Child'

Bare for morro bestemte vi oss for å prøve å formere denne vakre clematisen.

Vi brukte et stykke av stengelen som hadde et bladpar med ca 5-6 cm stengel under bladene
og et par cm stengel over bladene.


Vi puttet et par stengler i hver potte med torv/sand-blanding. Etter planting vannet vi godt 

slik at jorden var godt fuktig, og satt pottene i skyggen. Gjennom sommeren passet 
vi på at jorden ikke tørket ut.

Pottene har stått ute i hagen (skyggefull plass) inntil vi tok de inn i drivhuset for 3-4 uker siden.
Så utrolig morro å oppdage flere små grønne clematisspirer i begge pottene :)



Vi har noen clematis i hagen som skal beskjæres når faren for frost er over. Vi skal definitivt prøve å formere flere av clematisene våre. Det er både rimeligere og langt morsommere enn å dra på hagesenter for å kjøpe :)


Så glad, så glad for dette var virkelig morro :)


En fin kveld til dere!





26 kommentarer:

  1. Så moro at det fungerte! Det er moro når forsøkene gir gevinst i form av nye planter. Skjønner godt at dere vil forsøke på nytt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig morro :) takk for at du tittet innom :)

      Slett
  2. Ja dette får dere helt sikkert til! Det tviler jeg ikke et øyeblikk på! Svært vakker klematis..formen minner mye om min egen blå alpeklematis..samme slekten skjønner jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har en blå alpeclematis også :) Gøy når man lykkes :)

      Slett
  3. Hei Tone! Takk for tips. Denne kjøpte jeg sist sommer, og likte den veldig godt. Hvis den lever skal jeg prøve å formere den med din metode :-)

    Ha en god kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig Marit :) Kjekt å kunne bidra med egne erfaringer :)

      Slett
  4. Så moro å få til klematis av frø, og takk for tips så kanskje jeg kan lykkes neste år.

    God onsdag fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig :) I dag kom frøposer fra Magnar med bl a Clematis Alpina Alba så det blir spennende å forsøke frømetoden også :)

      Slett
  5. Så bra at clematisstiklingene dine spirer! Det er ekstra kjekt med planter man har laget selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble så glad så glad :) Formering av egne planter er givende :)

      Slett
  6. Vakker klematis og gratulerer med avleggeren! Forstår godt at du ble glad når spirene kom, ble faktisk glad selv over å lese om dette :)) Fin blogg forresten!

    SvarSlett
  7. Så morsomt med clematis-stiklinger :-). Det har jeg ikke forsøkt før, men kanskje i år..... Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne :) veldig morro :) Og det gikk veldig greit å lykkes også. Det er bare å sette i gang å forsøke med årets friske skudd.

      Slett
  8. Så gøy! Jeg liker også å sette stiklinger, men siden jeg gjør det i feriehagen får jeg ikke fulgt så godt opp, og resultatene blir en smule tilfeldige. Det er morsommere å lage egne planter, enn å dra til hagesenteret, ja :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann :) stiklinger er spennende ja! Dette er første gang vi forsøker clematis på denne måten. Jeg har mange vellykkede forsøk med stiklinger av fuchsia. Kommer nok til å forsøke andre planter også fremover for dette var virkelig inspirerende :)

      Slett
  9. Kjempegøy når en lykkes med stiklings-formering av clematis:)
    Jeg prøvde dette ifjor sommer,hagenaboen min har en gammel flott klematis,og med et nytt skudd og litt sandjord så ble det røtter ifjor.Nå er jeg spent på om der er liv til våren...
    Tenk så heldige vi er...små under som vi opplever som gir så stor glede:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Marie :) Så gøy å høre! Det blir nye forsøk her til våren :) ,,,og da med sandjord. Jeg ble så glad da jeg oppdaget spirene for jeg hadde ikke de store forventningene. Det er så sant det du sier,,,vi er heldige :)

      Slett
  10. Hei :)
    Dette var gladlesning og skikkelig inspirerende. Det er så morsomt å formere planter. De blir liksom mer spesielle også :) Tusen takk for tipset. Dette må prøves!
    Klem fra Gerd Ellen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gerd Ellen :) Hyggelig at mine erfaringer er til inspirasjon for andre :) Det var egentlig ganske så lett å få det til :) Håper vi lykkes med formering av andre clematis vi har i hagen. Vi har noen jeg ønsker både flere av og større planter (i form av flere skudd fra roten). Enig med deg,,,plantene blir spesiell :)
      Fin lørdag ønskes deg fra Tone :)

      Slett
  11. Det var moro! Det er så gøy når det går bra! Skal jammen lage stiklinger til våren jeg også. Lurer på om jeg skal prøve med noen gamle stikkelsbærbusker?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann :) Veldig gøy med stiklingsformering. Har lest at stikkelsbærtre lett lar seg formere ved å legge ned grener i jorden, og klippe de fra morplanten når grenen har slått røtter. Morro å prøve :) Lykke til :)

      Slett
  12. Ja, det hørtes spennende ut og lage flere clematiser sjøl, billig og blir det :)
    Takk for koselig hilsen på bloggen min.
    Ha en fin søndag.

    Lisbeth :0)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann Lisbeth :) Takk for at du tok deg tid til å besøke bloggen min :) En fin kveld og ny uke ønskes deg :)

      Slett
  13. Så hyggelig at dere har klart å få stiklinger av denne klematisen! Den var jo skikkelig vakker! Kremfargete blomster passer jo til det meste i hagen og når en klarer å formere en plante en setter pris på, så er jo det ekstra gledelig! :-D
    Ha en fortsatt fin kveld
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Stein :) Takk for hyggelig tilbakemelding. Ønsker deg en fin mandag :)

      Slett

Tusen takk for besøk og hyggelig kommentar i bloggen vår :) Det settes stor pris på!