torsdag 27. februar 2014

Litt tidlig,,,,

,,,,,men jeg fikk så lyst å forsøke
stiklingformering av Clematis 'Ville De Lyon'
da jeg så de flotte spirene på min rundtur i hagen i dag


Clematis 'Ville De Lyon' tilhører gruppe 3
som skal skjæres hardt tilbake på våren
og da klipper jeg allikevel av disse flotte spirene

Så hvorfor ikke ?


Jeg brukte saksen for å skrape av veden

fylte såjord iblandet en neve sand i en plastboks med lokk,
vannet jorden lett

førte stiklingemnene ned i jorden,
og presset jorden rundt,
et tynt lag vermiculite

så fikk stiklingemnene en lite dusj
før lokket kom på og boksen satt i drivhuset


forhåpentligvis trives stiklingemnene i sitt eget lille univers
og slår røtter til glede for Fru Hagegal :)


En fin kveld til deg som har tatt turen innom bloggen :)

16 kommentarer:

  1. Ja det er så gøy å prøve seg på stiklinger..og når en skal kutte likevel,så er det dumt å ikke bruke restene:)
    Dette går nok kjempebra:)
    Så søt Vinni er...:)
    Fin kveld til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig tilbakemelding Inger Marie :) Vinni er familiens sjarmør :)

      Slett
  2. Hei Tone

    Ja, det er så gøy å lage egne planter ut av de en har i hagen. Clematis har jeg også fått til med stiklingsformering. Åhh, hvor jeg er misunnelig på klimaet ditt ;-)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit :) Det er utrolig spennende! Håper våren kommer til din kant av landet snart :)
      Ha en fin fin helg :)

      Slett
  3. Så stilig! Stiklingfornering er et nokså ukjent land for meg, men jeg forsøkte å formere solbærspirea for et par år siden, og det gikk utrolig nok :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann :) Har ikke så mye erfaring jeg heller, men det er utrolig spennende å prøve. Så kommer nok erfaring etter hvert :)

      Slett
  4. Alltid spennende å prøve ut nye formeringsmetoder :-)) Her har noen Clematis nye skudd som er 15-20 cm lange, og ikke nok med det! De har lus også =O Det er februar?!

    SvarSlett
    Svar
    1. Uffda,,,lus ute i februar? Har sett noen på plantene i drivhuset men ute var overraskende! Skulle gjerne ventet til skuddene var enda litt lenger, men så var det den tolmodigheten :)

      Slett
  5. Så koselig med vårlige tegn - og da er det spennende å prøve seg på formering av planter!
    Skal jammen ta turen innom bloggen deres igjen :-) Koselig å få nye følgere !!!

    Ha en fin helg, den er like om hjørnet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å slå følge fremover i bloggverdenen :) Takk for hyggelig kommentar :)
      Takk, og en fin helg til deg også

      Slett
  6. Flotte skudd på klematisen din. Smart å sette stiklinger når den likevel skulle beskjæres. Håper de setter røtter.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Mariann og god helg til deg også :)

      Slett
  7. Så spennende. Jeg har en Ville de Lyon her i H-6, lykken var stor da den overlevde vinteren i fjor og kvitterte med 1 eneste blomst :) Ha ei nydelig hagehelg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Turid og god hagehelg til deg :)

      Slett
  8. Flott innlegg :) Skal virkelig forsøke dette her. Tenk at det er mars! Veldig godt tenker jeg. :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at innlegget var nyttig for deg :) God helg fra Tone

      Slett

Tusen takk for besøk og hyggelig kommentar i bloggen vår :) Det settes stor pris på!